Home Forums VECKANS FRÅGA VAD TOLERERAR JAG EMOT MIN EGEN HÄLSA, VÄLMÅENDE ELLER SJÄLV-KÄRLEK?

last updated by Lina Kantola 2 years ago
2 voices
4 replies
  • Author
    Posts
    • #13616
      elinbreitholtz
      Keymaster
      • #13622
        Lina Kantola
        Participant

          Hmm, det jag tolererar som är emot mig själv är att inte uttrycka och berätta för människor vad som får mig att känna mig otrygg vs trygg med dem. Tex så är jag väldigt rädd för att bli lämnad “emotionally” och att någon “stänger av” från mig för det får mig att känna mig väldigt otrygg och ensam. Det kan göra att jag ofta “pleasar” och gör saker mot mina gränser för att inte känna mig lämnad av dem. Jag skulle vilja uttrycka oftare för människor hur/när jag känner mig otrygg/lämnad av dem och ändra situationen så att jag kan känna mig trygg eller få förståelse för den känslan. Det känns också svårt för att det är så “luddigt” inom mig. När någon “lämnar/stänger av” känslomässigt så är det inte alltid att dom går ut genom en dörr, utan att dom faktiskt sitter i samma rum och pratar med en, men jag kan känna att dom är “inte där”. Så det är något jag utforskar, och tolererar inom mig för jag förstår inte ännu dynamiken. <3

          • #13624
            elinbreitholtz
            Keymaster

              Du kan uttrycka det till mig när du känner dig rädd för att bli lämnad och måste “tolerera” saker för att inte bli det! Jag känner likadant, jag har en rädsla för att bli lämnad hela tiden så det känns som lättnad att höra när du också känner så! 🦋

              Vad är ett exempel på saker som du gör för att “please andra” för att inte bli lämnad? 🧡

            • #13625
              elinbreitholtz
              Keymaster

                Jag tolererar 1. från mig själv: Att överarbeta och bokstavligen glömma mina fysiska behov eller att ta hand om mitt vardagliga liv, eller vila… #workaholic.se

                2. Från andra: subtila härskartekniker, såsom att förminskas. It doesn’t feel good and it needs to stop! 🤚

                För att sluta tolerera det som inte känns bra för mig så är en handling: Att ge mig själv timmar som bara är till för vila och att ha kul, medvetet och att planera in dem vecko-vis eller dagligen. Samt utforska varför det känns så läskigt för mig att släppa “work”.

                Och, att tillåta mig själv att avlägsnas från situationer där andra har en gömd agenda i att subtilt förminska, eller när det känns rätt att säga ifrån.

              • #13902
                Lina Kantola
                Participant

                  Vad skönt att höra det, tack <3 Då kan vi uttrycka det till varandra! 🙂

                  Bra fråga! Skulle säga att det är att jag lyssnar på andra när jag har behovet att egentligen bli lyssnad på eller känna mig sedd. För en del av mig tror inte att någon vill ge sin tid till mig eller intressera sig för mig, då ger jag min tid till dem på olika sätt för att dom ska vara kvar hos mig. En annan sak är att jag också “fixar/städar” mycket så att min partner inte ska behöva göra det när han kommer hem och bli trött av det, då känns det som att min partner kommer “orka” vara mer med mig – vilket kan göra mig trött om det egentligen inte är något jag vill “fixa”.

                  Det var läskigt att uttrycka… Nu känner mig som en sorglig person och vill muntra upp bilden av mig 😅

                  Har du något som du “pleasar” med för att inte känna dig lämnad?

            Topic tags

            You must be logged in to reply to this topic.

            There are no users currently online
            Powered By MemberPress WooCommerce Plus Integration